Elle Lazarov Ruohonjuuritason pohdintaa ajasta ja ilmiöistä.

Kaahari ei ole köyhä eikä kipee.

Sipilän hallitus ei ole tyhmä se ottaa rahan sieltä mistä sitä helposti saa. Kaaharit ovat yksi porukka jotka näköjään mielellään maksaa valtion kassaan kymmeniä miljoonia.

Valtion tavoite on kerätä peltipooliseilla 30-40 miljoonaa,  1,7 miljoona aiotaan sijoittaa uusiin kameroihin. Tavoitetta ei ole mahdoton saavuttaa kaaharin kaasujalka on melko painava.

Tämän alkuvuoden aikana peltipoliisi on jo sakottanu 50.000 kertaa enemmän, kun viime vuonna samana aikana.

Tämän vuoden alussa on sakkoja kertynytjo 55% enemmän kuin 2014 koko vuonna.

Onhan se totta että niitä kameraroita on lisätty ja sakkorysiä on syntynyt. Rikesakkoja on korotettu, niin rahaa kilahtaa enenevässä määrin valtion kirstuun.

Sisäministeriö ehdottaa poliisihallinnolle, että puuttumisrajaa alennettaisiin nimenomaan kameravalvonnassa, silloin kirjalliset huomautukset vähenisivät ja rapsahtaisi rikesakko suoraan.

Perusteena on  VTT;n tutkimus, jonka mukaan pienikin nopeuden pudottamin luo turvallisempaa liikennettä.

 

Onhan se vaikeaa, kun on komea kaara, joka kulkee, ihan hukkaan menee auton avut näiden rajotusten kanssa, kun on rahaa voi ottaa riskin ja maksaa sakkon.

Mutta voihan nenä!!

Tientukkeena  junnaaki mummo pienellä autollaan nopeusrajotusten mukaan.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Petri Muinonen

"Onhan se vaikeaa, kun on komea kaara, joka kulkee, ihan hukkaan menee auton avut näiden rajotusten kanssa, kun on rahaa voi ottaa riskin ja maksaa sakkon.

Mutta voihan nenä!!

Tientukkeena junnaaki mummo pienellä autollaan nopeusrajotusten mukaan."

Tuo on liiankin perinteistä ajattelua, Elle!

Niillä teillä, missä ohittamaan pääsee ja matkaa on taitettavana enemmän, prameaan autoonsa sijoittaneiden toiseksi ahdistuksen aiheeksi ovat nousseet ne tavan pikkuautoilijat, jotka tuntevat juuri ko. tien, joille rikesakon maksaminen ei ole ongelma ja toisaalta päiväsakkopuolikaan ei kirpaise samalla tavalla kuin suurituloisia pähisauton hankkineita.

Ison coupéen, SUVin ja monen muun todella hinnakkaaan auton kuljettajan kipuraja nostaa nopeutta kulkee samalla nopeusylityksellä, jolla siirrytään sakottamaan päiväsakkoja. Työtön, yhteisymmärryksessä esim. suurempituloisen puolison "kuljettajana" oleva henkilö ajaa jo 10v vanhalla skodallaan suuremmin huolehtimatta esim. 40km/h ylinopeutta, jos sillä säästää vuosittain vaikkapa kokonaisen vuorokauden liikenteessäoloaikaa. Ja jättää nämä tuoreesta maalipinnasta kicksinsä saavat jonoon käkkimään.

Ajoneuvon kiihtyvyys tai huippunopeus eivät merkitse tässä "survival of the fittest"-väännössä oikeastaan mitään. Eli ei niinkään se auton suorituskyky, vaan kuinka paljon on niin sanotusti munaa ratin takana.

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Kiitos kommentistasi. Myönnän, en tullut ajatelleeksi tulta kantilta.

Toimituksen poiminnat